Αναρτήθηκε από: filopappou | Σεπτεμβρίου 14, 2009

«Τούτη η πόλη» και ο λόφος μας…

Κάποιοι και κάποιες επιμένουν να μην καταλαβαίνουν ή να κάνουν πως δεν καταλαβαίνουν τη σημασία του Φιλοπάππου για τη γειτονία και τους πολίτες της Αθήνας. Είναι αυτοί που προκειμένου είτε να κάνουν το λόφο κερδοφόρο, είτε να χτίσουν  τις καριέρες τους, θέλουν να μας τον στερήσουν για 12 ώρες την ημέρα. Δηλαδή να μας πάρουν το μισό μας λόφο. Πως; Με την επιβολή ωραρίου (8πμ-8μμ), που σαν προϋπόθεση έχει την περίφραξη του λόφου. Πολύ περισσότερο αυτό που θα μας στερήσουν είναι και ο ανώτερος ποιοτικά χρόνος δηλαδή το δειλινό και οι νυχτερινές καλοκαιρινές βόλτες. Αλλά και για όσους εργάζονται στην ουσία θα τους στερούν το λόφο 5 μέρες την εβδομάδα αφού θα είναι ανοιχτός σχεδόν μόνο τις εργάσιμες ώρες. Και αφήνουμε έξω από τον συλλογισμό μας την πιθανότητα επιβολής εισιτηρίου, την οποία το Υπουργείο Πολιτισμού προφορικά έχει εγκαταλείψει πια αλλά γνωρίζουμε δια στόματος τους ότι ο μόνος λόγος που το έχουν κάνει είναι ο αγώνας των κατοίκων [Δείτε εδώ].

Αλιεύσαμε λοιπόν για εσάς τους στίχους ενός τραγουδιού του 1983 που αφηγείται, πολύ καλύτερα από όσο θα μπορούσαμε εμείς, την αναντικατάστατη σημασία και μαγεία του Φιλοπάππου για τους κατοίκους της πόλης, που αναζητούν ένα θετικό λόγο για να μένουν σε αυτή την πόλη. Ή ακόμα σημαντικότερο που αναζητούν την πόλη που γνώρισαν και που μεταλλάχθηκε μέσα σε 2-3 δεκαετίες, από την επέλαση του τσιμέντου, χάνοντας κάθε χαρακτήρα και κατεδαφίζοντας απότομα και βίαια τις μνήμες τους. Μόνο μερικά σημεία της, όπως του Φιλοπάππου, παραμένουν να θυμίζουν αυτό που γνώρισαν …ειδικά το δειλινό.

Τραγούδι από τον προσωπικό δίσκο του Καλογιάννη “Εδώ που γεννηθήκαμε” (1983). Στίχοι: Φώντας Λάδης. Μουσική: Δημήτρης Λάγιος.

3345302020_6f06466094 Αθήνα 1983

Τούτη η πόλη

Τούτ’ η πόλη μοιάζει ξένη
στα δυο μάτια μου εμπρός,
τσιμεντένια αγαπημένη
που την άλλαξε ο καιρός.

Τούτ’ η πόλη πού πηγαίνει
μέρα νύχτα βιαστική,
με θωριά αλαφιασμένη
και πνιγμένη τη φωνή;

Σαν γριά σαντέζα που ‘ χει
μια χαμένη ομορφιά,
σαν εικόνα του Τσαρούχη
που ‘χουν μείνει τα καρφιά.

Τούτ’ η πόλη αλήθεια μοιάζει
φάντασμα τρελό του νου
την θωρώ καθώς χαράζει
μες στα πέπλα του καπνού.

Ζωντανεύει κάπου κάπου,
όνειρο αληθινό,
σαν περνώ στου Φιλοπάππου
και κοιτώ το δειλινό

dilino

Advertisements

Responses

  1. Αν παρακολουθήσει κανείς την πολεοδομική εξέλιξη της Αθήνας θα διαπιστώσει ότι η τομή των δεκαετιών 50, 60 και 70 ήταν εξόχως τραυματική για του αθηναίους. Δεν είναι τυχαίο ότι πολύ λίγα τραγούδια δοκίμασαν να ωραιοποιήσουν την πόλη αυτές τις δεκαετίες και μετά, σε σχέση με το παρελθόν. Φυσικά μια πόλη εξελίσσεται. Φυσικά ο χαρακτήρας της αλλάζει. Αλλά τα παραδείγματα άλλων πόλεων και ειδικά των ιταλικών μας δείχνουν ότι η κατάντια της Αθήνας δεν ήταν μια νομοτέλεια. Αντιθέτως η πόλη είχε τις δυνατότητες να διατηρήσει σημαντικό τμήμα του χαρακτήρα της, καθώς είχε μεγάλες δυνατότητες επέκτασης. Όμως δυστυχώς μόλις της δεκαετία του 80 άρχισε μια σοβαρότερη προσπάθεια σωτηρίας όσων είχαν απομείνει με κοινωνικό κριτήριο. Αυτό άλλαξε την δεκαετία του 90, όταν η επικράτηση του νεοφιλελευθερισμού, άλλαξε το κριτήριο διαχείρισης της πόλης στην κατεύθυνση του εμπορεύματος, και ο πολίτης με δικαιώματα μετατράπηκε σε πελάτη με δυνατότητες. Η Ενοποίηση Αρχαιολογικών χώρων νομίζω εξέφρασε αυτή την λογική. Δημιούργησε με τις περιφράξεις εκτεταμένους διαδρόμους που οδηγούν τον πελάτη στα προϊόντα. Είτε αυτά είναι αρχαιολογικοί χώροι με εισιτήριο, είτε καφετέριες, είτε μουσεία. Δηλαδή πρόκειται για μια συμμετοχική βιτρίνα, που τονώνει την διάθεση κατανάλωσης. Ενώ αντίθετα ενοποίηση θα έπρεπε να σημαίνει τόνωση της δυνατότητας να απολαμβάνει κανείς τον δημόσιο χώρο. Του Φιλοπάππου βρέθηκε στο μάτι του κυκλώνα. Ακριβώς γιατί οι κάτοικοι, τον αφαίρεσαν από το σχέδιο.
    Για την κατανόηση της ιστορίας αυτής το καλύτερο που έχει να κάνει κανείς είναι να περπατήσει τη διαδρομή που μπαίνει από την Αποστόλου Παύλου, προς το Μοναστηράκι, πάνω από την αρχαία αγορά. Εκεί θα διαπιστώσει ότι το σιδηρούν παραπέτασμα υπάρχει! Όχι πια στο Βερολίνο, αλλά ως ειρωνεία στην Ενοποίηση αρχαιολογικών χώρων Αθήνας…

  2. Οι κυρίες Πέπη Λαζαρίδη και Όλγα Βογιατζόγλου έχουν ακούραστα εργαστεί για να κλείσει ο λόφος. Δεν τις απασχολεί αν είναι ο μοναδικός αξιόλογος ελεύθερος χώρος στο κέντρο. Προς τούτο έχουν μεταχειριστεί ποικιλία μέσων.

    Επωνύμως αναφέρω ότι αυτήν την στιγμή έχω κληθεί να καταθέσω γραπτές εξηγήσεις στην ΓΑΔΑ/Τμήμα Αρχαιοκαπηλίας για φθορές μνημείων στον λόφο Φιλοπάππου (!!!!) με βάση μαρτυρίες των ως άνω αρχαιολόγων, του προϊσταμένου κου Μάντη και των υφισταμένων τους φυλάκων. Αυτό διότι θέλησα να ελέγξω τα πως και γιατί στον λόφο Φιλοπάππου και κίνησα απόλυτα συνταγματικές διαδικασίες ώστε να παραμείνει ο χώρος ελεύθερος.

    Το σχόλιό μου είναι επώνυμο γιατί θέλω για μια φορά να προκαλέσω τις εν λόγω κυρίες σε δημόσια συζήτηση. Ποτέ δεν την έχουν δεχθεί διότι τότε θα αναγνώριζαν τους κατοίκους ως συνομιλητές.

    Στην δημόσια αυτή συζήτηση θα ζητούσα από την κα Λαζαρίδη, η οποία φέρεται να παραπονείται ότι εκφράζομαι υβριστικά για αυτήν, αυτό που ζητώ πάντα: να εξηγήσει πώς γίνεται ο Διόνυσος να έχει γίνει διπλός σε κυβικά ακριβώς τις ημέρες της δικής της υπευθυνότητας στον λόφο Φιλοπάππου. Η ίδια ανέλαβε γύρω στα 1994 και ο Διόνυσος επεκτάθηκε εντελώς αυθαίρετα μεταξύ των ετών 1995 και 2004. Την καλώ να επιδείξει αποδείξεις ότι έκανε κάτι για να σταματήσει τον Διόνυσο. Όχι εκείνη την αντίδραση που έδειξε το 2004(!) όταν τα έργα είχαν πλέον ολοκληρωθεί και εγώ μαζί με άλλους κατοίκους είχαμε αρχίσει να διαμαρτυρόμαστε. Όχι τότε.

    Γιατί το να κόπτεσαι για την προστασία του αρχαιολογικού χώρου από τους περιπατητές και, ταυτόχρονα, να αφήνεις τον Διόνυσο να στήνει βιοτεχνία κέιτεριγκ απέναντι από την Ακρόπολη μέσα στον λόφο Φιλοπάππου είναι …. ας πούμε ανακόλουθο…

    Θα δοθεί στην Α’ ΕΠΚΑ η ευκαιρία να μιλήσει δημόσια για όλα αυτά. Ελπίζω να την αποδεχτεί.


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Kατηγορίες

Αρέσει σε %d bloggers: